Användarvillkor, personuppgiftshantering, dataskydd och cookies

ANVÄNDARVILLKOR FÖR FISHY LIVE

Gäller för Fishy Live och därtill hörande tjänster och applikationer
Version: 2025‑09‑14 (v4)


1. Parter, tjänst och tillämpningsområde

1.1 Leverantör. Tjänsten tillhandahålls av Fishy Tech Sweden AB, org.nr 559206‑1641, Ginstvägen 3, 197 34 Bro, Sverige (“Fishy”, “Bolaget”).

1.2 Tjänsten.Fishy Live” avser Fishys molnbaserade system för administration och genomförande av fisketävlingar samt tillhörande kanaler såsom webbplatser, webbshop (utan att dessa villkor reglerar försäljning/leverans av varor), adminpaneler, appar och verktyg (gemensamt “Tjänsten”).

1.3 Territorium och målgrupper. Tjänsten levereras endast till Klienter (definierade nedan) inom EU/EES. Slutanvändare (deltagare/fiskare) kan använda Tjänsten från hela världen.

1.4 Utanför scope. Försäljning, leverans, ångerrätt m.m. av produkter till slutkunder regleras i separat villkor/avtal och omfattas inte av dessa Villkor.

1.5 Icke‑konsument. Tjänsten riktar sig i första hand till juridiska personer (arrangörer). Om konsument omfattas i visst fall gäller tvingande konsumentskydd framför dessa Villkor.


2. Roller och definitioner

  • Fishy: Äger, utvecklar och driver Tjänsten (i Sverige). Kan anlita underleverantörer/underbiträden.
  • Partner: Av Fishy utsedd landspartner/återförsäljare/ombud i visst land. Ansvarar lokalt för försäljning, kundvård och första linjens kontakt men är inte part i leveransen av Tjänsten om inte separat avtalats.
  • Klient: Arrangör av fisketävling eller liknande evenemang som beställer och använder Tjänsten för administration och genomförande av tävlingar.
  • Slutanvändare (“Fiskare”): Person som deltar i tävlingar eller i övrigt använder Tjänsten (t.ex. för fångstrapportering).
  • Kunddata: Data som Klient eller Slutanvändare laddar upp eller genererar inom Tjänsten för Klientens räkning (t.ex. tävlingsinformation, resultat, bilder).
  • Personuppgifter: Information som avser identifierad eller identifierbar fysisk person.

3. Avtalsstruktur och ändringar

3.1 Avtalshierarki. Dessa villkor (“Villkoren”) gäller tillsammans med eventuell offert, orderbekräftelse, data­biträdesavtal (DPA) och tjänstebeskrivning. Vid konflikt gäller i nämnd ordning: (i) signerat avtal/offert, (ii) tjänstebeskrivning/SLA, (iii) DPA, (iv) dessa Villkor.

3.2 Ändringar. Fishy får uppdatera Villkoren och Tjänsten. Väsentliga ändringar meddelas Klient skälig tid i förväg via Tjänsten/e‑post. Fortsatt användning efter ikraftträdande innebär godkännande.

3.3 Överlåtelse. Fishy får överlåta sina rättigheter och skyldigheter till bolag inom samma koncern eller till förvärvare av verksamheten.


4. Beställning, konton och behörigheter

4.1 Beställning. Klient beställer Tjänsten (Gratis/Standard/Premium) via Fishy, Partner eller online.

4.2 Behörigheter. Klient ansvarar för att endast behöriga personer ges åtkomst till Klientens instans och för att hantera användare, roller och rättigheter.

4.3 Riktighet. Klient ansvarar för att lämnade uppgifter är korrekta och uppdaterade.


5. Licens och användning

5.1 Licens. Klient erhåller en icke‑exklusiv, icke‑överförbar och icke‑sublicensierbar rätt att använda Tjänsten under avtalstiden enligt Villkoren och gällande plan.

5.2 Otillåten användning. Det är inte tillåtet att (i) kringgå säkerhet, (ii) dekompilera eller efterbilda Tjänsten, (iii) använda Tjänsten i strid med lag, tävlingsregler eller god sed, (iv) ladda upp olovligt, kränkande eller skadligt innehåll, (v) störa Tjänstens drift.

5.3 Regelefterlevnad. Klient ansvarar för att tävlingsupplägg, villkor och innehåll följer tillämplig lag i relevant jurisdiktion samt för nödvändiga tillstånd.


6. Partnerstruktur

6.1 Partnerns roll. I vissa länder tillhandahålls försäljning, kundvård och lokal support via Partner. Partner agerar ombud/återförsäljare och kan fakturera Klient enligt lokal modell.

6.2 Ansvarsfriskrivning för Partner. I den mån Partner inte uttryckligen ingår separat leveransavtal med Klient friskrivs Partner från ansvar för Tjänsten i samma utsträckning som Fishy enligt dessa Villkor och ansvarar endast för sin egen rådgivning/åtaganden.

6.3 Kommunikation. Klient kan vända sig till Partner i första hand för support enligt vald servicenivå. Fishy kan vid behov ta över ärenden.


7. Immateriella rättigheter

7.1 Ägande. Alla immateriella rättigheter till Tjänsten, programvara, manualer, design, varumärken m.m. tillhör Fishy eller dess licensgivare. Ingen äganderätt övergår.

7.2 Kundreferens. Fishy får använda Klients namn, firma och varumärke i kundlistor och produktbeskrivningar. Annan marknadsföring kräver Klients samtycke. Klient får inte använda Fishys kännetecken utan skriftligt medgivande.


8. Kunddata, foto och innehåll

8.1 Ansvar. Klient ansvarar för att ha nödvändiga rättigheter till Kunddata och att denna inte kränker tredje man. Klient ansvarar för Slutanvändares efterlevnad av regler och tävlingsvillkor.

8.2 Fotoregler. Bilder som laddas upp ska ha tydlig koppling till fisket/tävlingen och får inte vara olagliga, kränkande eller strida mot tredje mans rättigheter. Fishy kan ta bort eller blockera innehåll som bryter mot reglerna.

8.3 Publicering. Genom uppladdning beviljar uppladdaren Klient och Fishy en global, icke‑exklusiv licens att visa materialet inom Tjänsten och i anslutande kanaler för tävlings- och resultatsyften. Upphovsrätten kvarstår hos uppladdaren.

8.4 Aggregerad data. Fishy kan använda anonymiserad och aggregerad data för statistik, analys och rapportering till myndigheter och samarbetspartners (t.ex. Länsstyrelser, HaV), utan att identifiera individer.


9. Dataskydd och roller (översikt)

9.1 Roller. Vid tävlingsdrift är Klient normalt personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter om deltagare/slutanvändare. Fishy är personuppgiftsbiträde och behandlar personuppgifter enligt Klients dokumenterade instruktioner.

9.2 DPA. Parterna ingår separat personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) enligt GDPR som reglerar behandling, säkerhet, underbiträden, incidentrapportering, överföringar m.m.

9.3 Fishys egna behandlingar. För egna administrativa ändamål (kundrelation, fakturering, driftloggar, säkerhet, utveckling, utskick) är Fishy personuppgiftsansvarig. Dessa behandlingar beskrivs i Fishys integritetspolicy.

9.4 Plats för behandling. Personuppgifter behandlas inom EU/EES. Överföring utanför EU/EES sker endast enligt GDPR:s krav och enligt DPA/integritetspolicy.

9.5 Registrerades rättigheter. Begäran från registrerade hanteras av respektive personuppgiftsansvarig (vanligen Klienten). Fishy bistår Klient i den utsträckning som följer av DPA.


10. Servicenivåer (SLA – översikt)

Gemensamt för samtliga nivåer: Tjänsten levereras enligt best effort. Planerat underhåll kan förekomma. Inga tillgänglighets- eller återställningsgarantier lämnas om inte annat framgår av särskilt avtal.

10.1 Gratis

  • Tillhandahålls i befintligt skick (“as is”).
  • Ingen garanterad support; ärenden tas emot via e‑post och hanteras i mån av tid.
  • Ingen kompensation vid fel/avbrott.

10.2 Standard

  • Normal best effort‑nivå för drift och åtgärder.
  • Support helgfria vardagar kl. 09–17 lokal kontorstid via e‑post/chat.
  • Rimliga åtgärdsförsök vid incidenter; vägledning och konfiguration ingår.

10.3 Premium

  • Utökad best effort med förtur i köhantering.
  • Utökade supportfönster enligt avtal, möjlighet till extra assistans och begränsade anpassningar efter överenskommelse.
  • Möjlighet till planeringsmöten/beredskap enligt separat offert.

Anm.: Detaljerade servicenivåmått, svarstider, beredskap och eventuella tilläggstjänster kan specificeras i separat SLA/Offert som i så fall gäller före denna översikt.


11. Avgifter, provision och betalningar

11.1 Priser. Avgifter framgår av vid var tid gällande prislista/offert. Mervärdesskatt och eventuella lokala skatter tillkommer.

11.2 Utbetlaningar.

I stället för traditionell fakturering tillämpas en modell där Klienten kan begära utbetalning av medel som samlats in via Fishys butikstjänst. Vid varje sådan begäran specificerar Fishy de avgifter som genererats, drar av överenskommen provision och tillhandahåller underlag tillsammans med utbetalningen till Klienten.

I vissa länder kan Fishys Partner tillhandahålla egna lands- och valutaspecifika klientmedelskonton och ha separata avtal med lokala betalningsportaler. I dessa fall är det Partnern som administrerar inbetalningar, utbetalningar och avräkningar gentemot Klienten. Klienten ska då vända sig direkt till aktuell Partner för att begära utbetalning, och Partnern ansvarar för att genomföra utbetalningen i enlighet med gällande avtal och villkor.

Eventuell mervärdesskatt (moms) redovisas och hanteras i enlighet med gällande lagstiftning i det land där utbetalningen administreras, och Klienten ansvarar för att tillhandahålla korrekta uppgifter för detta ändamål.

11.3 Gratisnivå. För Gratis gäller 0 kr i licensavgift, i övrigt enligt dessa Villkor.


12. Sekretess och säkerhet

12.1 Sekretess. Parterna ska inte röja icke‑offentlig information om den andre som rimligen kan anses vara konfidentiell.

12.2 Säkerhet. Fishy vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda Tjänsten och Kunddata. Klient ansvarar för egna system, enheter och lösenord.


13. Ansvarsbegränsning

13.1 Allmänt. Fishy ansvarar inte för indirekta skador såsom utebliven vinst, minskad omsättning, dataförlust, tredjemanskrav eller andra följdskador, ej heller för skador som inte rimligen kunnat förutses.

13.2 Force majeure och externa händelser. Fishy ansvarar inte för hinder eller skada orsakad av omständigheter utanför Fishys skäliga kontroll, såsom avbrott i nät/elförsörjning, attacker, skadlig kod, myndighetsbeslut, arbetskonflikt, extrema väder, naturhändelser, krig/kris m.m.

13.3 Ansvarstak. Fishys sammanlagda ansvar per avtalsår är begränsat till det belopp som Klient betalat för Tjänsten under de senaste tolv (12) månaderna före skadan. För Gratis utgår ingen ersättning i något fall.

13.4 Partnerfriskrivning. Partner friskrivs från ansvar i samma omfattning som Fishy enligt detta avsnitt, såvida annat inte uttryckligen avtalats direkt mellan Klient och Partner.

13.5 Skadelidandes skyldighet. Klient ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa skada.

13.6Fishy och dess Partners ansvarar inte för förseningar, uteblivna utbetalningar, bankavgifter, valutafluktuationer, eller för Klientens skyldigheter att deklarera och betala skatt eller moms i sitt hemland eller annan jurisdiktion. Klienten ansvarar själv för att rapportera och uppfylla sina skatte- och redovisningsskyldigheter.

Klienten ansvarar även för att tillhandahålla korrekta och fullständiga uppgifter för utbetalning samt för att i tid begära utbetalning. Om felaktiga eller ofullständiga uppgifter från Klienten leder till att utbetalning inte kan genomföras eller skickas till fel mottagare, bär Klienten hela ansvaret för detta och ingen ersättning kan utkrävas från Fishy eller dess Partners.


14. Suspension och uppsägning

14.1 Suspension. Fishy får tillfälligt begränsa eller stänga av åtkomst vid säkerhetsrisk, misstänkt otillåten användning, utebliven betalning eller vid nödvändigt underhåll.

14.2 Avtalstid och uppsägning. Om inte annat avtalats löper abonnemang per månad med en (1) månads uppsägning. Förbetalda avgifter återbetalas inte.

14.3 Väsentligt avtalsbrott. Part får säga upp avtalet till omedelbart upphörande vid väsentligt avtalsbrott som inte åtgärdas inom trettio (30) dagar från skriftlig underrättelse.

14.4 Data vid upphörande. På Klients begäran tillhandahålls export av Kunddata i tillgängligt standardformat. Fishy kan radera data efter skälig tid enligt säker raderingsrutin, med beaktande av lagkrav.


15. Cookies och spårning (översikt)

Tjänstens webbplatser och appar använder cookies och liknande tekniker för funktion, inloggning, språkval, sessionshantering, statistik/analys (t.ex. Google Analytics) och förbättrad användarupplevelse. Du kan i din webbläsare hantera eller blockera cookies; vissa funktioner kan då sluta fungera (t.ex. inloggning eller köpflöden). Mer information finns i Fishys cookiepolicy.


16. Lagval och tvist

Villkoren styrs av svensk rätt. Tvist avgörs slutligt av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvingande lag i konsumentens hemland tillämpas där så krävs.


17. Kontakt

Fishy Tech Sweden AB
Org.nr 559206‑1641
Ginstvägen 3, 197 34 Bro, Sverige
E‑post: support@nullfishy.nu


BILAGA A – Dataskydd (sammanfattning)

A1. Roller och ansvar
– Klient: personuppgiftsansvarig för behandling av deltagare/slutanvändare inom respektive evenemang. – Fishy: personuppgiftsbiträde som behandlar enligt Klients instruktioner. – Fishy (separat): personuppgiftsansvarig för egna administrativa behandlingar.

A2. Behandlingsändamål (biträde)
Tillhandahålla, drifta, supportera och vidareutveckla Tjänsten för Klients räkning; lagring, backup, loggning, felsökning, säkerhet, statistik.

A3. Kategorier av registrerade och uppgifter
Deltagare/Slutanvändare och Klientanvändare; identitet, kontakt, kontodata, tävlingsdata, fångstrapporter, bilder (frivilligt), tekniska loggar m.m. i den mån Klient väljer att behandla dem.

A4. Säkerhet
Lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder inklusive åtkomstkontroll, kryptering i transit, loggning, behörighetsstyrning och riskhantering.

A5. Underbiträden och överföringar
Fishy får anlita underbiträden. Lista hålls tillgänglig och kan på begäran delas. Behandling sker inom EU/EES; tredjelandsöverföring endast enligt GDPR‑krav.

A6. Lagring och gallring
Bevaring under avtalstiden och därefter enligt Klients instruktion/lags krav; därefter radering eller anonymisering.

A7. Registrerades rättigheter
Begäran från registrerade hanteras av Klienten; Fishy bistår enligt DPA.

A8. Incidenter
Personuppgiftsincidenter anmäls utan onödigt dröjsmål till Klient enligt DPA.


BILAGA B – Servicenivåer

NivåSupportkanalerTiderPrioriteringInnehåll
GratisE‑postEj garanteradeLägstFelrapporter tas emot i mån av tid. Inga åtagna SLA‑tider.
StandardE‑post/ChatVardagar 09–17NormalRimliga åtgärdsförsök, vägledning, enklare konfiguration.
PremiumE‑post/chat/överenskommet telEnligt avtal (utökade fönster)HögFörtur i kö, utökad assistans, begränsade anpassningar/beredskap enligt offert.

Notera: Samtliga nivåer är “best effort” och exkluderar konsekvensersättning. Eventuella servicenivåkrediter eller särskilda åtaganden avtalas separat.

BILAGA C – Mervärdsskatt (MOMS)

C1. Allmänt
Det är alltid Klienten som formellt och juridiskt agerar säljare i butiken via Fishys system. Varken Fishy eller dess Partners uppträder som säljare gentemot slutkund i denna del av tjänsten. Allt ansvar för korrekt hantering av mervärdesskatt (moms) åvilar Klienten.

C2. Momsregistrering
Klienten kan vara antingen momsregistrerad (juridisk person/företag) eller icke-momsregistrerad (t.ex. privatperson). Klienten ansvarar fullt ut för att meddela Fishy/Partner sin momsstatus och tillämpliga momssatser.

C3. Insamling och redovisning
Fishy eller Partner redovisar vid utbetalning de belopp som samlats in via butikstjänsten, inklusive den moms som Klienten uppgett. Priser i butiken visas med den momssats Klienten angivit. Fishy och Partner agerar enbart som teknisk mellanhand för att samla in och tillhandahålla underlag.

C4. Klientens ansvar
Det är Klientens eget ansvar att:

  • uppge korrekta momsuppgifter (t.ex. VAT-nummer, momssats),
  • redovisa och betala moms till rätt myndighet i enlighet med gällande lagstiftning,
  • säkerställa att försäljningen följer lokala skatte- och redovisningsregler.

C5. Ansvarsfriskrivning
Fishy och dess Partners ansvarar inte för felaktiga uppgifter från Klienten, brister i redovisning eller utebliven inbetalning av moms. Om fel uppstår på grund av att Klienten lämnat felaktiga uppgifter eller underlåtit att fullgöra sina skyldigheter, bär Klienten hela ansvaret för detta.

sv_SESvenska
Rulla till toppen