FAQ – Vanliga frågor och svar

Tävlingsdeltagande

Hur får jag en login-kod till en tävling?

Du får den när du anmält dig till en tävling. Betalar du via Fishy kommer den direkt och automatiskt, om du anmäler dig direkt till arrangören så kommer de att skicka koden till dig.

Hur skapar jag ett konto?

Som deltagare i en fisketävling behövs inget användarkonto, det räcker med att du laddar hem appen Fishy-Live och har en login-kod (se ovan)

Jag vill lägga till eller ta bort en deltagare i tävlingen X, kan ni göra det?

Om det inte gäller Swedish Pike Open eller Swedish Perch Open ber vi dig kontakta arrangören direkt, de har både verktygen och ansvar för att göra detta.

Jag vill göra ett återköp på anmälningsavgiften, hur löser vi det?

Kontakta i första hand arrangören. Regler skiljer mellan olika tävlingar om hur detta hanteras eller är möjligt, huvudregeln är att återbetalning endast sker vid inställd tävling.

Kan jag själv redigera eller ändra i en inskickad rapport?

Nej, men domaren kan det. Kontakta arrangören och/eller domaren i aktuell tävling.

Jag vill inte att min fisk och rapport syns på webben, går det att dölja den?

Ja, arrangören kan dölja individuella rapporter om det anses nödvändigt.

Kan jag delta i flera tävlingar som arrangeras mha Fishy Live, parallellt?

Ja, inga problem. Tänk bara på att logga ut och in med din login-kod för att växla mellan dem.

Tjänsten Fishy Live

Fungerar tjänsten i dålig mobiltäckning, eller t.om. utan täckning alls?

Appen är skapad för att fungera bra i dåliga förhållanden. Har du ingen täckning för stunden läggs rapporten i en ”utbox” och skickas när du åter får täckning. Eftersom systemet är digitalt kommer det dock kräva nätverk vid någon tidpunkt, t.ex. vid inloggningen och när rapporterna ska skickas.

Hur ser appen till att det inte fuskas?

Appen använder flera olika åtgärder för att förhindra fusk och informationsläckage i fisketävlingar. För det första finns geolokalisering (om arrangören väljer detta) och tidsstämpeldata för att säkerställa att deltagarna befinner sig inom det angivna fiskeområdet och håller sig till turneringens tidslinje. För det andra kräver dessa appar att sportfiskare skickar in högupplösta foton av sina fångster, via appen, som noggrant övervakas och verifieras av domare för att förhindra fotomanipulation eller inlämning av förfångad fisk. Slutligen innehåller dessa appar ofta integritetsinställningar och krypteringsprotokoll för att skydda känslig turneringsinformation, såsom fiskeplatser eller sportfiskare, från att nås eller delas av obehöriga. OBS: Gällande inställningar för geolokalisering och policy för foto ställs in per tävling.

Kan foton från galleriet användas? Varför kan jag inte välja bilder från telefonens ”galleri” (dvs foton som tagits med telefonens kamera-app?

För att förhindra användningen av gamla foton kan appen implementera åtgärder för att säkerställa att kameran endast nås via själva appen. Detta kan uppnås genom att använda kamera-API:er från operativsystemet, som gör att appen kan kontrollera och begränsa kameraåtkomst utanför sitt eget gränssnitt. Genom att implementera denna begränsning kan deltagarnen inte använda tidigare tagna bilder och behöver ta och skicka in nya bilder direkt via appen under den angivna fiskeperioden. OBS: Detta är en inställning som förs per tävling, om bilder från telefonens galleri ska tillåtas.

Kan inte alla se precis var min fisk fångades genom att plocka ut geo-positionen ur bildens s.k. ”meta-data”?

Nej, för att ta bort geolokaliseringsdata från foton för alla utom domarna i appen implementerar Fishy Live en process som automatiskt tar bort geolokaliseringsmetadata från de inskickade fotona innan de visas eller delas. Detta säkerställer att deltagarnas geolokaliseringsdata förblir konfidentiella och endast tillgängliga för auktoriserade domare som kan behöva dem för verifieringsändamål.

Vad är ”domarverktyget” som nämns här och där?

Det är en separat, användarvänlig app som är gjord för att bedöma och hantera fiskerapporter. Verktygen är ”live” och interaktivt, och kan dessutom användas parallellt av flera domare som arbetar tillsammans över Internet. Verktyget körs i en helt vanlig webbläsare. Förutom att i detalj studera fångstfoton, kan appen bland annat användas för att korrigera, kommentera, neka eller godkänna rapporter.

Kan jag redigera min tävlings inställningar via Fishy Live appen? Kan jag döma fiskar via appen Fishy Live?

Nej, den gratis-app som i Googles och Apples app-butiker har rubriken ”Fishy Live” är enbart ett rapporteringsvektyg för de som fiskar. För att hantera tävlingen administrativt eller döma fiskar, används andra webb-baserade system och appar.

Samlar ni (Fishy tech eller arrangören) in och och delar med sig av min geo/GPS-position där jag fångade mina fiskar?

Detta är en inställning från tävling till tävling och policyn bestäms av arrangören, se gällande information om den tävling du tänker delta i. Tekniskt så kan systemet samla och lagra in GPS-positioner åt tävlingsledning och domare. Det sker dock aldrig någon delning av geo/gps-information till allmänheten. Notera att personal på Fishy Tech Sweden har tillgång till denna data, för att driva systemet och dess databaser, men självklart ingen rätt att använda eller sprida den.

Varför är Fishy Live en app och inte en webbsida, vad har det för fördelar?

En app-baserad lösning är överlägsen en vanlig webbaserad metod av flera skäl. För det första kan en app tillhandahålla offlinefunktioner, vilket tillåter användare att komma åt och använda appen även utan en aktiv internetanslutning, vilket är fördelaktigt för fisketävlingar som hålls i avlägsna områden med begränsad anslutning. För det andra kan en app använda enhetens inbyggda GPS-funktioner för att tillhandahålla korrekt geolokaliseringsdata för att spåra platser, säkerställa exakt turneringsefterlevnad och förhindra fusk. Slutligen kan en app direkt komma åt och styra enhetens kamera, vilket möjliggör realtidsfångst och inlämning av foton i appen, vilket minskar risken för fusk genom att åter-använda gamla foton.

Min tävling går på en helg, erbjuder ni support då om något mot förmodan inte fungerar?

Vi är väl medvetna om att de flesta fisketävlingar går utanför normal ”kontorstid”. Även om det inte är en reglerad del av vårt avtal så kommer vi självklart alltid göra vårt bästa för att så snabbt som möjligt finnas där för att hjälpa er, t.ex. via telefon eller chatt.

sv_SESvenska
Rulla till toppen